5 gode morgen rutiner

14. august 2017EmmaEngmark

Jeg har tidligere skrevet en del indlæg, om hvordan du kan få en god start på din morgen. Jeg mener nemlig at hele hemmeligheden bag at have en god dag, starter lige fra morgenstunden af. Læs blandt andet mine indlæg om hvordan du bliver et morgen menneske, 5 tips til hvordan du kommer hurtigere ud ad døren og 6 måder at vågne op i et bedre humør. Alt sammen noget du kan bruge for at få en bedre og mere produktiv dag. Og i dag tager vi fat på samme enme, hvor vi skal snakke lidt om 5 ting du kan gøre, for at få en bedre morgen rutine.

5 trin til en god morgen rutine.

  • Stå tidligt op. En ting som jeg har nævnt igen og igen på bloggen. Hvornår du står op, kan nemlig have en stor indflydelse på hele din dag. Står du op fem minutter inden du skal ud ad døren, så du starter dagen med stress og jag? Eller står du op i god tid, så du har tid til morgenmad, træning og et bad? Personligt hælder jeg mest til det sidste. Og det har jeg altid gjort. Jeg er vokset op med at man står op når uret ringer (ingen snooze knap her!) og man står op i så god tid, at man altid har tid til et bad og morgenmad. En rutine, som jeg er rigtig glad for at mine forældre har lært mig. I øjeblikket prøver jeg at øve mig lidt mere i mindfullness, og vil derfor rigtig gerne stå så tidligt op, at jeg har tid til lidt yoga og eventuelt et par minutters meditation. Det er en god måde at starte din dag på, da du får vækket hele kroppen og får styr på dine tanker, inden en lang dag begynder.
  • Sæt gode intentioner for din dag. Du har sikkert oplevet det før. Du starter dagen med at være irriteret over at alarmen ringer, slår tåen ind i kommoden, så snart du stiger ud ad sengen, spilder tandpasta på din trøje og tænker her at denne dag da også bare er noget møg. Jamen så bliver dagen da også bare noget møg. Måske har du hørt om The Law of Attraction før? Måske ikke. Men meget kort fortalt, så går det ud på at det du tænker, bliver til virkelighed. Så i stedet for at bande over den dårlige dag du helt sikkert kommer til at have, så prøv at vend det til noget positivt. Det kan jo kun gå op ad bakke fra nu af, ikke? I morgen når dit vækkeur ringer, så tænk i stedet “i dag bliver en skide god dag!”. Du kan sagtens sætte intentioner for din dag, og hvis du er positiv om dagen, så bliver den højst sandsynligvis også rigtig god.
  • Lær at være taknemmelig. Du har læst dette rigtig mange gange, hvis du følger min blog. Hav en taknemmeligheds bog. En bog, hvor du hver dag – eller hvornår det nu passer dig – skriver de ting ned, som du er taknemmelig for. Det kan være store ting. Men det kan også være små ting. På min sidste side, stod der blandt andet at jeg var taknemmelig for at A og jeg havde en hyggelig dag på Papirøen. At det var lækkert vejr og at vi havde en hel dag, hvor vi bare kunne slappe af. Det var nogle ting, som jeg var glad for. Og så skal det skrives ned. Ved at skrive de ting ned, som du er taknemmelig for, lærer du dig selv, at sætte pris på flere ting i dit liv. Og er du taknemmelig for meget i dit liv, så er du højst sandsynligvis også meget gladere.
  • Tænk på fysiske sundhed. Har du tid om morgen, vil det bedste helt klart være en eller anden form for motion om morgen, til at vække din krop. Men det er ikke os alle sammen, der har tid til det – og jeg har for eksempel heller ikke. Jeg skal til hverdag op klokken kvart i fem, og jeg har ikke lyst til at stå op klokken fire, bare for at træne. Men hvad du i stedet kan gøre, er at strække godt ud – for eksempel i form af yoga – og bruge fem minutter på at meditere bagefter. Bare det at få rørt din krop, kan reducere stress og forberede din krop og sjæl, på den nye dag.
  • Få noget god næring. Du er hvad du spiser. Den har du sikkert også hørt tusindvis af gange – men det er dog fordi det er et udsagn, der virkelig passer. Start din dag med en god morgenmad – det kan være en lækker havregrød, sunde vafler eller en smoothie – og husk at drik en masse vand. Start gerne din dag med en halv liter vand, for at sætte gang i din forbrænding og kick starte dagen med en fjerdedel af det vand, som din krop har brug for. Slik og søde sager, er noget så skønt. Men det er altså ikke det, der gør at vi har det godt i vores krop. Så sørg for at få noget sundt og nærende mad, og masse vand. Sundt behøver ikke at være kedeligt, det er alt sammen bare et spørgsmål om tilberedelse.

Hvad er dine bedste morgen rutiner?

Det er selvfølgelig vigtigt at du finder den morgen rutine, som passer bedst til dig. Jeg ved for eksempel at A godt kan lide at trykke på sin snooze knap hver dag, og det føles helt forkert for ham, ikke at gøre det. Hvor det for mig, giver mig en dårlig start på dagen, hvis ikke jeg står op med det samme. Jeg vil mene at vi alle er rutine mennesker, og derfor kan alt blive en rutine, hvis man gerne vil det. Jeg har ladet mig fortælle, at ting skal gøres mindst 21 gange, før at det bliver en rutine. Så måske synes du ikke at det er nemt at komme op et kvarter før normalt, men måske skal du bare give det lidt tid, hvor du så til sidst vil se de gode sider, af at komme tidligere op og få en mere rolig morgen?

Jeg håber i hvert fald at du kan bruge disse tips til noget, og at det vil hjælpe dig til at få en bedre start på din morgen.

6 Comments

  • Corporate Mor

    14. august 2017 at 09:54

    Rigtig gode tips! Jeg ville gerne indføre en morgen træningsrutine, men det er bare svært at komme op 5.30! Kan se at du er meget tidligt oppe, men jeg ligger altså og snuer “helt” til kl 6.00 😉 Men det kunne være fedt at få træningen overstået inden familien vågner.

    1. EmmaEngmark

      14. august 2017 at 12:02

      I dag var jeg faktisk oppe 04:30, for at lave lidt yoga og mediation – men det kræver virkelig også at man går i seng i en rimelig tid. Det er i hvert fald lidt af en tilvænning, der skal til, for at komme så tidligt op. Til gengæld hjælper det gevaldigt på mit humør, når jeg så endelig kommer op 🙂

  • lena

    14. august 2017 at 11:39

    Tak for fine tips. Jeg vil tænke over, at gøre lidt mere ud af min morgen, så det kan blive en god start på dagen <3

    1. EmmaEngmark

      14. august 2017 at 12:02

      Dejligt at du kunne bruge indlægget til noget, Lena <3

  • Simone Bostrøm

    14. august 2017 at 16:15

    SÅ gode tips! Dem vil jeg tage til mig! Jeg elsker selv at stå tidligt op og få noget ud af min dag. Elsker gode morgener! <3

  • Kirsten Thulesen

    16. august 2017 at 20:09

    Super god ide med taknemligheds bogen, den tror jeg at jeg vil tage med mig. 🙂

    Hilsen Kirsten
    http://www.kirstenthulesen.dk

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Previous Post Next Post