En livsstilsblog af Emma Engmark

5 ting du bør gøre, for at starte din dag på en produktiv måde

I dag er en milepæl for mig. Der er nemlig i dag fire måneder til at jeg kan kalde mig en gift kvinde, og vi kan i dag sende vores ægteskabserklæring til godkendelse. Når dét er gjort, er alt det formelle overstået, og vi kan nu bare slappe af, og nyde at brylluppet kommer tættere og tættere på. På onsdag skal min brudekjole hentes, og jeg glæder mig  meget til at have den ventende til den store dag! Og ikke mindst vise den til jer – det bliver selvfølgelig først efter brylluppet.

Men i dag skal det ikke handle om bryllup. Det skal handle om en produktivitet – jep, igen. Jeg har skrevet en del indlæg efterhånden, både om produktivitet og karriere (læs blandt andet her og her) da det har min helt store interesse. Jeg elsker selv at læse indlæg, der handler om hvordan man kan øge sin produktivitet og forbedre sit karriere liv, så det har selvfølgelig også en indvirkning på det, jeg selv elsker at skrive om. I kan finde alle mine indlæg om karriere, lige her.

De dage hvor jeg er aller mest motiveret og produktiv, er de dage hvor jeg har haft en god morgen, som oftest er startet tidligt. Hvis du er ligesom mig, så er du mest produktiv i løbet af morgenen og formiddagen – hvor jeg derimod om eftermiddag begynder at blive træt og lidt ugidelig.
Er du ikke et A-menneske, der bare springer ud af sengen, fuld af produktivitet og gå-på-mod, har jeg et par små råd, der måske kan hjælpe dig til at blive mere motiveret i løbet af morgenen.

5 tips til at starte dagen på den mest produktive måde.

  • Stå tidligt op.
    Det siger næsten sig selv. Vil du i gang tidligt, må du stå tidligt op. Det er ikke altid lige nemt at springe ud af sengen, men jeg har allerede lavet et indlæg med et par tips, der gør det lidt lettere at komme tidligt op.
  • Motion.
    Jeg har nævnt motion på bloggen mange gange – og det er fordi der følger så mange gode ting med til motion og træning. Selvom det måske ikke er hvad du har mest lyst til tidligt om morgen, så kan det gøre dig mere frisk, hvis du starter dagen med motion. Det behøver ikke at være crossfit lige fra morgenstunden af, noget mere afslappende som yoga eller en rask gåtur, kan være lige så godt. Gør det til en vane at starte dagen med lidt træning – du bliver mere frisk, og så er det overstået!
  • Spis en god morgenmad.
    Morgenmad siges at være det vigtigste måltid på dagen. Jeg kan godt lide at starte min morgen med en skål havregryn med rosiner, da det holder mig mæt indtil frokost. Er du mæt, har du nemmere ved at holde fokus og får derfor mere arbejde gjort. Hvorimod du hurtigt vil blive distraheret, hvis du er sulten.
  • Ryd op.
    Noget, der virkelig kan tage alt mit fokus, er rod. Er omgivelserne rodet, er det nemt at blive distraheret fra ens opgaver. Jeg starter altid dagen med at rede sengen om morgen, rydde op efter mig selv når jeg har lagt makeup og sat hår. Jeg sørger generelt bare for at der er rent og pænt omkring mig. Jeg holder mig til at holde rent, i stedet for at gøre rent – så hver gang jeg er færdig med noget, om det end er aften kaffen eller aftensmaden, så rydder jeg altid op, så der altid er pænt og ordentligt i lejligheden. Det giver en bedre arbejdsro for mig.
  • Lav en to-do liste.
    Jeg tror at man enten elsker eller hader at lave lister. Personligt er jeg en af dem, der elsker det og det kan give mig et godt overblik over hvad jeg skal nå i løbet af dagen, hvis jeg har skrevet de vigtigste ting ned. Både fordi det er utroligt skønt at ende en dag med en afkrydset liste, men også så jeg hen på aften kan slappe af med god samvittighed, hvis alle mine punkter er nået. Det behøver ikke at være en lang liste du laver, men et par punkter over det du skal nå, kan hjælpe dig til at være mere motiveret og arbejde produktivt i løbet af dagen.

Har I nogle gode tips til øget produktivitet?

You Might Also Like

5 Comments

  1. Camilla/Fabelmor.dk

    24. maj 2017 at 10:23

    Mit bedste tip er at starte med det vigtigste/sværeste fra morgenstunden. De fleste starter fx med at tjekke deres mailbox – og fortsætter løbende med det gennem dagen – og på den måde kommer deres mailbox faktisk til at kontrollere dagen! Hvis man derimod slukker mailen og starter med den vigtigste opgave – og så tjekker sin mail lige før frokost fx. så har man allerede nået en stor portion arbejde!
    Jeg kan rigtig godt lide dine indlæg om effektivitet og karriere – det blogger jeg også om:-)

    1. EmmaEngmark

      25. maj 2017 at 08:41

      Det er bestemt også rigtigt! Jeg har selv en dårlig vane med lige at kigge mine mails igennem på telefonen når jeg vågner – hvor jeg burde tage det som det sidste. Det er alligevel de færreste, der forventer en mail kl. fem om morgen, haha 😉

      Tusind tak <3 Det er også en skøn blog du har!

  2. Camilla

    24. maj 2017 at 11:23

    Jeg faldt over en genial måde, at prioritere sin to-do liste på. Nu kopierer jeg lige det jeg skrev i et indlæg om det:

    “Hvilke ting skal du have gjort (dagligt)? Herefter skal du vurdere hver opgave. På en skala fra 1-10 vurdér hvert af dine punkter på disse to punkter:
    Hvor meget indsats kræver det?
    Vigtigheden af resultatet.
    Herefter dividerer du den krævede indsats med vigtigheden af resultatet. Ud for hvert punkt skriver du resultatet og så har du en prioriteringsliste. Du udfører det punkt med det laveste resultat først, tager det der er næstlavest and so on.”

    For en som mig, der er forfærdelig til, at finde hoved og hale i hvor jeg skal starte på mine to-do liste, er dette et VIRKELIG genialt trick!

  3. Vanessa

    24. maj 2017 at 22:14

    You look so pretty! Love your jacket!
    xoxo, Vanessa
    http://www.WhatWouldVWear.com

    1. EmmaEngmark

      25. maj 2017 at 08:41

      <3 <3

Leave a Reply