En livsstilsblog af Emma Engmark

5 ting du kan gøre, når du er virkelig stresset

Vi har sikkert alle prøvet det: stress. Det kan ramme os alle sammen, og det kan ramme os af mange forskellige årsager. Jeg kan blive stresset af arbejdet. Hvis jeg har en masse opgaver, så jeg måske kommer sent i seng – står tidligt op dagen efter og løber rundt hele dagen for at nå alle disse opgaver.
Det er så vigtigt at vi passer på os selv og husker at tænke lidt på os selv en gang i mellem. Fungere vi ikke optimalt, så kan vi heller ikke fuldføre vores opgaver korrekt og noget som helt sikkert også er en stress faktor, er at fejle og svigte vores kollegaer og venner. Men hvad kan vi så gøre, for både at forhindre og komme af med stress? Her er mine fem råd.

5 ting mod stress:

  • Vejrtræknings øvelser.
    Noget som du kan gøre hvor og når som helst. Tag et par minutter for dig selv, hvor du tager et par dybe vejrtrækninger. Den gode, gamle klassiker: tæl til ti. Har du mellem fem og ti minutter, så prøv at meditere. Er du ny inden for meditation, findes der en masse apps, som kan hjælpe dig i gang.
  • Kvalitetstid med dig selv.
    Det er vigtigt at du tænker på dig selv. Hav gerne en – eller flere – dag om ugen, hvor du laver lige hvad du vil. Min “mig dag” er som regel om søndagen. Det er her hvor jeg tager et langt bad, lægger en ny manicure, giver håret en mask osv. Din egen kvalitetstid, er ligeså vigtig som kvalitetstid med dine venner.
  • Træning.
    En af de bedste måder at komme af med stress, er at træne. Du får afreageret, får gang i blodomløbet og det vil med det samme få dig i bedre humør. Det er lige meget om du går en lang tur, løftet vægte eller holdtræning – bare det er du kommer i gang og får pulsen op, vil give dig en øjeblikkelig “feel good” følelse.
  • Lav en taknemmeligheds liste.
    I mange måneder, har jeg haft en lille notes bog, hvor jeg har skrevet alle de ting jeg er taknemmelig for. Det kan være både de små ting som godt vejr eller en ny kjole, men også de lidt større ting som ens kæreste eller succes på jobbet. Lad vær med at tænk så meget over dine bekymringer og ting du skal nå, og prøv at sæt lidt tid af til de små, gode ting.
  • Søvn.
    Der er mange fordele ved at få sin skønhedssøvn, ligesom der er mange ulemper ved ikke at få søvn nok – og en af dem, er stress. Jeg forsøger altid at få mindst syv timers søvn, men mere er kun godt. Find ud af hvornår du skal op, og regn ud hvornår det er bedst at gå i seng. Jeg ved at det kan være svært nogle gange, fordi man lige er i gang med noget arbejde på computeren, men du må også indse at du ikke er ligeså fokuseret dagen efter, hvis du ikke får nok søvn. Så sluk den computer og ind i seng med dig. Har du svært ved at sove, så læs en bog i stedet for brug af telefon.

Husk at pas på dig selv.

You Might Also Like

1 Comment

  1. 100 ting at være taknemmelig over – Kaffe og kjoler

    15. april 2017 at 09:47

    […] har før snakket om et par gode råd, til at takle stress. Stress, er noget der kan ramme os alle og af mange forskellige årsager. Ofte kan stress gøre en […]

Leave a Reply