5 tips til bedre ergonomi

20. marts 2018EmmaEngmark
Blog post

Hej piger, og velkommen tilbage til bloggen. Jeg håber at I alle sammen er kommet rigtig godt ind i den nye uge. Personligt har jeg haft en rimelig god start – jeg fik endelig slæbt min sløve rumpet i fitness centeret og jeg har endda planlagt endnu en tur i morgen, denne gang allieret med en kollega så jeg er sikker på at komme af sted. Måske jeg stadigvæk kan nå at komme i sommer form? En eller anden form skal jeg nok nå, haha!

Ugen byder ellers på et par rare aftaler. På torsdag skal jeg ses med Helene, der skal forsøge at hjælpe mig lidt billeder til både blog og instagram. I weekenden skal vi til endnu en familie fødselsdag, da A’s kusine fylder rundt. Og søndagen skal bruges på endnu et par foto aftaler, blandt andet med Astrid. Så jeg er rimelig begejstret for den her uge!

Men det er slet ikke hvad det skal handle om i dag. Det skal nemlig handle om ergonomi. Noget som de fleste af os ikke rigtig tænker over, men som vi virkelig burde. Sidste år – faktisk lige inden vores bryllup – fik jeg en begyndende diskusprolaps i nakken, der kom af dårlig ergonomi. Så det er virkelig et emne, der står mig rimelig nært – for er der noget som jeg ikke ønsker igen (eller for nogen anden) så er det en diskusprolaps. Og god ergonomi kan blandt andet forebygge det og mange andre skader.

For os, der sidder eller står meget ved et skrivebord i løbet af en dag, er det rigtig vigtigt at huske på ergonomien. Der er så mange små ting, som du kan gøre for en bedre arbejdsstilling, og i dag vil jeg dele et par tips med jer.

5 tips til bedre ergonomi.

  • Find den rigtige stol. Bruger du en almindelig kontorstol, så vær sikker på at den rent faktisk passer til dig. Sæt dig helt tilbage, så din ryg rammer ryglænet. Hvis dine knæhaser støder på sædets kant, så er stolen ikke god nok. Der skal være lidt luft mellem sædet og dine knæhaser.
  • Hav en støtte til lænden. Kan din stol justeres, så juster den sådan, at du ikke krummer sammen i ryggen. Sidder du på en almindelig stol – som jeg for eksempel gør, når jeg er derhjemme – så køb en lændestøtte, for at undgå dårlig ryg. Jeg har den også ofte med, når jeg skal køre bil.
  • Hav den rigtige skærmhøjde. Hvis du sidder og bøjer i nakken for at kigge på din skærm, så er skærmen ikke i den korrekte højde. Har du en bærbar, kan du købe en holder, så den kommer op i den rette højde. Det er blandt anden dén stilling, der kan give en diskusprolaps i nakken.
  • Musen. Hvis du bruger en mus, så prøv at holde den midt foran tastaturet, så du kan støtte bedre med underarmen.
  • Når du står op. Mange af os, står op i mange timer, når vi er på arbejde. Jeg står ofte op i otte timer ad gangen, hvilken kan være rigtig hårdt for din ryg i længden. Pas på ikke at stå og hænge i hoften. Du kan også anskaffe dig en balanceplade, der er rigtig god til dig, som får ondt i ben og fødder, når du står op for længe. Med en balanceplade, øger du blodcirkulationen og får skabt bevægelse i kroppen ved at aktivere balancen og musklerne. Du kan træne eller genoptræne muskler og led i ryg, lår, mave, ben og rumpe, og så er det godt for din nakke og skuldre. Jeg er i hvert fald selv ved at få indført sådan en plade på min arbejdsplads.

Skulle du være interesseret i en balanceplade, kan du altid se og læse mere om dem lige her.

Har I nogle gode tips til bedre ergonomi ved skrivebordet?

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Previous Post Next Post