En livsstilsblog af Emma Engmark

6 tegn på at du får for lidt søvn

Hej søde piger, og velkommen tilbage på bloggen. Som i øjeblikket er lidt stille, I know. Hvis I følger mig på instagram har I måske set og læst, at jeg i øjeblikket kæmper med en begyndende diskusprolaps i nakken, der gør stort set alt en smule svært i øjeblikket. Så mellem fysioterapi, læge besøg og smertestillende piller, har det været lidt svært at finde tid til særlig meget blog arbejde. Faktisk har dette indlæg været fire dage undervejs, haha.

Og i dag skal det handle om søvn. Og mangel på samme. For søvn er faktisk noget af det vigtigste i din hverdag, selvom det ofte er nemt at prioritere andet højere end din søvn.
Det siges at vi skal have minimum syv timers søvn hver nat, for at fungere optimalt i daglig dagen – men hvor mange timer får du virkelig i gennemsnit? Jeg må ærligt indrømme, at på normale hverdage, får jeg mellem 5-6 timers søvn. Hvilket også forklarer hvorfor jeg ofte er så træt, når jeg kommer hjem fra arbejde og har brugt næsten al min energi.

Men udover at være træt, så påvirker søvnmangel os også på andre måder.

6 tegn på søvnmangel. 

  • Du bliver nemt irriteret. Jo mindre du sover, jo mere irriteret bliver du. Især efter en lang dag på jobbet eller i skolen, kan det være svært at bevare roen, når noget irritere dig. Jo mere søvn du får, jo nemmere vil det være for dig at overse de ting, der normalt vil irritere dig. Kaffe kan til nød hjælpe lidt på mit humør, til de dage hvor jeg ikke har fået nok søvn – men der er intet, der hjælper som en god nats søvn. Prøv som minimum at stræb efter syv timers søvn hver nat.
  • Du er altid sulten. Du har sikkert hørt det før, at mindre søvn kan gøre at du tager på. Hvorfor? Fordi mangel på søvn, sænker det hormon i din krop, der fortæller at du er mæt. Så mindre søvn, større appetit. Hvilket også kan være grunden til at vi ofte spiser usunde ting sent om aften, når vi egentlig bare er trætte. En ond cirkel.
  • Skønhedssøvn. Det kaldes “skønhedssøvn” af en årsag. For du kan sagtens se på din krop og din hud, hvis du er i søvn mangel. Hævet ansigt, render under øjnene, uren hud. Meget af det, kan peges tilbage på søvn mangel. Og det er begrænset hvor meget makeup kan dække.
  • Dårligt immunforsvar. Du er tre gange så mere modtagelig overfor sygdomme, hvis du får for lidt søvn om natten. Og hvordan skal du komme frem i karrieren, hvis du altid er syg? Drop det sidste afsnit på Netflix, og kom i seng med dig.
  • Du mister fokus. Uden søvn, ingen fokus og produktivitet. Hvis du tager dig selv i at stå og stirre direkte ud i luften, og dagdrømme (guilty!) så kan det være på grund af for lidt søvn, og derved mister du fokus på dine opgaver.
  • Du bliver mere sensitiv. Jeg er en af dem, der tuder når jeg bliver sur. Og når jeg er træt, skal der intet til for at jeg bliver sur og ked af det. Dermed mange tåre. Veludhvilet, er det også nemmere at tage den kritik, du eventuelt kan få på en arbejdsplads og tage imod det uden at blive ekstra sensitiv og ked af det.

Jeg kan tydeligt mærke på min koncentration og fokus i arbejdslivet, når jeg ikke har fået mine optimale timer af søvn. Og værst af alt, så kan jeg altid mærke en forkølelse komme snigende om fredagen, hvis jeg hele ugen har svækket lidt på timerne.

Måske er du ligesom jeg (og min kæreste) der ofte kommer lidt for sent i seng, da der lige er en serie, der skal ses på Netflix. Den bedste metode, der har virket for mig, er at regne bagud fra det tidspunkt du skal op. En normal hverdag står jeg op klokken fem, hvilket betyder at jeg skal i seng senest klokken ti, for at få minimum 7 timers søvn. Normalt går jeg efter at komme i seng klokken ni, men det er indrømmet en smule svært at gøre hver dag.

Får du dine nødvendige 7 timers søvn hver nat?

You Might Also Like

1 Comment

  1. Ugens udfordring no. 5 – Kaffe og kjoler

    28. august 2017 at 18:10

    […] Det er godt nok et stykke tid siden at sidste omgang UU kom på bloggen, men som jeg nævnte i sidste indlæg, så har jeg kæmpet lidt med en begyndende diskusprolaps i nakken, hvilket har taget en del på […]

Leave a Reply