En livsstilsblog af Emma Engmark

8 nemme ting du kan gøre, for at reducere stress i hverdagen

Hej søde piger. Jeg håber at I alle sammen har det rigtig skønt.
Personligt kan jeg mærke, at min kommende ferie bliver mere og mere tiltrængt. Jeg elsker mit job – men nogen gange kan man bare få for meget, og næsten alt bliver et irritationsmoment. Og det er det stadie, som jeg har ramt nu. Mit job er som regel altid noget, som jeg tager med mig hjem selvom jeg har fri, da jeg trods alt har ansvaret for en hotel reception og der altid vil være spørgsmål og sager, når jeg ikke er til stede. Og med et bryllup, der nærmer sig. En blog, som jeg gerne vil opdatere regelmæssigt. Veninder, der skal ses. En kæreste, der skal bruges tid med. Og alt det andet, så er det meget nemt at blive en smule stresset og presset til tider. Og jeg kan kun forestille mig, at nogle af jer også kan nikke genkendende til det.

I gårsdagens indlæg, om hvordan du kan komme ud af den famøse “writer’s block”, nævnte jeg blandt andet hvor vigtigt det er at stresse af. Men det er ikke sikkert at alle finder det lige nemt. Jeg ved i hvert fald selv, at jeg til tider kan have svært ved det, da jeg ofte føler et pres til at præstere mere og mere, og at folk forlanger en masse af mig. Så i dag vil jeg dele nogle tips med jer. Tips til hvordan I nemt kan stresse af, uden at det behøver at være med en to ugers lang ferie.

8 nemme ting du kan gøre, for at reducere stress.

  • Et varmt bad. Eller endnu bedre, et langt karbad, hvis du har adgang til det. Personligt har vi ikke et badekar herhjemme hos os, men det har mine forældre for eksempel. Og jeg plejer altid at få sneget et bad ind, når jeg er hjemme hos dem, for det er bare noget af det lækreste. Find noget lækkert badesalt, tænd et stearin lys og måske lidt musik. Find din yndlings bog, og slap af. Har du ikke et badekar, så kan et helt almindeligt bad altså også gøre underværker. Her plejer jeg at lave det om til en lille spa session, hvor jeg barbere ben, bruger en lækker scrub, en hår maske, en ansigts maske efter badet og en skøn body lotion.
  • Vær kreativ. For mig, er det virkelig afstressende at blogge – i hvert fald for det meste, med mindre jeg er ved at overskride en deadline, som heldigvis aldrig er sket endnu. Jeg kan også godt lide at male, selvom det ikke sker så tit mere, men det er virkelig noget, der kan få mig til at slappe af og glemme alt det, som jeg var stresset over. Måske kan du godt lide at spille musik, tegne, indrette eller noget helt fjerde. Men bare det at være kreativ og bruge din energi på noget andet, end at bekymre dig, kan virke afstressende på dig.
  • Snak med nogen. Det er altid rart at snakke om tingene. Måske går du og bekymre dig over en masse ting, der gør at du bliver stresset. Kunne det tænkes at det kunne hjælpe, bare at snakke det hele igennem? Måske har du ikke lyst til at snakke om det, men så bare det at snakke om noget andet med en god ven, kæreste eller familie medlem, kan virke som selv den stærkeste medicin. Jeg bruger altid mine veninder, når jeg har for meget om ørene. Er det mere personlige ting, så er det som regel min kæreste som jeg tyr til. Og har jeg bare lyst til at snakke, jamen så ringer jeg ofte til min mormor.
  • Skriv det ned. Jeg har før nævnt det på bloggen, men skriv alle dine bekymringer ned. Skriv det ned, som tynger dine tanker. Skriv det ned, som irritere dig. Og det som gør at du er stresset. Har du haft en dårlig dag på arbejdet, så skriv det ned – og det kan forhindre at du en dag kommer til at sige noget som du vil fortryde, til dine kollegaer. Jeg har selv en dagbog. Ikke en som jeg skriver i hver dag, men en som jeg skriver i, hvis jeg har noget som bare skal ud. Her den anden dag, havde jeg en del bekymringer men jeg nåede ikke at få det skrevet ned, inden jeg gik i seng – hvilket resulterede i at jeg lå vågen længe, og spekulerede over det. Hvilket gjorde at jeg ikke fik søvn nok, og var lidt mut den næste dag. Så for mig har det en kæmpe indflydelse, om jeg får skrevet tingene ned.
  • Motion. Vi har nok alle hørt, at motion er godt for vores humør – og selvfølgelig vores fysiske helbred. Men motion er faktisk godt imod stress. En af de bedste former for motion for mig, når jeg er særligt stresset, er en lang gåtur. Det at være udenfor, få noget frisk luft, kan få mig til et helt andet sted. Ofte vil jeg lytte til en podcast samtidig, da jeg så på ingen måde kan tænke på alle mine bekymringer samtidig og kommer tilbage fra min gåtur, helt afslappet. Hård fysisk motion, er også noget, der virkelig dur. Men det er selvfølgelig bare om at finde det, der virker bedst for dig.
  • Få nok søvn. Som jeg nævnte oppe i rådet om at skrive tingene ned, så påvirker det mig meget negativt, hvis jeg ikke får nok søvn. Søvn er vigtigt for at vi kan holde vores produktivitet oppe, og mangel på søvn er med til at påvirke stress og angst. Sørg for at få nok timers søvn – gerne syv timer, hvis ikke mere – for at undgå unødvendig stress.
  • Mediter. Noget som jeg også har nævnt et par gange før. Meditation kan være utrolig effektivt, til at rense sindet for tanker og hjælpe dig med at finde en indre ro. Det er ikke altid lige nemt at sætte sig ned og være helt stille i ti minutter, men hvis du er nybegynder (ligesom jeg) så prøv eventuelt at hente app’en “headspace”, der giver dig en guidet meditation på det antal minutter som du ønsker.
  • Sund kost. Selvom der ikke er noget bedre, end en stor pose bland-selv-slik (mmmmh) så er det altså bedst for os, med en sund og varieret kost. Ikke nok med at du kan se det på taljen, så vil du også kunne mærke det i din krop, på dit humør og dit energi niveau, hvis du spiser sundt. Hvor meget jeg end elsker slik – og det gør jeg – så får jeg det oftest altid dårligt bagefter, da min mave ikke tager super godt imod det. Hvor imod jeg føler mig fantastisk, hvis jeg slet ikke spiser noget slik i løbet af dagen og holder mig til en relativ sund kost. Mangler du et par gode tip mod sukkertrangen, så læs eventuelt dette indlæg, hvor jeg har givet nogle gode tips.

Har I nogle gode tips imod stress?

Disse nemme ting, kan være med til at reducere stress i din hverdag. Selvfølgelig vil en lang ferie altid virke – det er blandt andet derfor at jeg har en uges ferie fra på fredag af, da jeg virkelig kan mærke at den er tiltrængt. Men har du ikke lige mulighed for at tage en ferie, så håber jeg at nogle af disse små ting, kan hjælpe dig lidt på vej.

You Might Also Like

5 Comments

  1. Corporatemor

    27. juli 2017 at 14:05

    Gode tips! Jeg bruger ofte det med at skrive en to do liste, så mine tanker og opgaver kommer ud af hovedet og ned på papir istedet. Så bliver det straks mere overskueligt.

    1. EmmaEngmark

      28. juli 2017 at 11:35

      Det er jeg glad for at du synes 🙂
      Det er virkelig også noget af det, som der hjælper mig mest. Det er super nyttigt til at få nogle af alle sine bekymringer lidt væk.

  2. Emilie Ildstein

    27. juli 2017 at 14:29

    Rigtig gode tips!
    Jeg kender alt for godt til det med at føle sig stresset. Når jeg skal stresse af, går jeg altid i gang med at ryde op og gøre rent. Det hjælper bare på psyken, når man sidder i et rent og pænt rum <3

    1. EmmaEngmark

      28. juli 2017 at 11:35

      Hehe, jeg kender følelsen 😉 Jeg elsker selv at rydde op og gøre rent. Eller måske ikke lige det at gøre det, men resultatet bagefter. Den bedste følelse nogensinde!

  3. Konkurrence reminder – Kaffe og kjoler

    29. juli 2017 at 08:55

    […] ikke drømme om hvor meget jeg har glædet mig til denne ferie. Som jeg også snakkede lidt om i dette indlæg, så har jeg været så fyldt op af arbejde, mangel på søvn og (sorry to say) medarbejdere, der […]

Leave a Reply