8 tips til en bedre morgen

Ah, mandag. Alle har et specielt forhold til mandage. Enten elsker man den, eller også hader man den. Personligt ser jeg næsten altid mandagen som en ny start. Det er en ny uge og du har en hel uge, til at nå de mål du gerne vil nå. Selvfølgelig er det trist med fem ekstra dage, hvor du skal tidligt op og på arbejde, men jeg har efterhånden lært mig selv at se på det med andre øjne og det har virkelig ændret min holdning til mandagen.

Det er en ny start!

Og for at få den bedste start på din uge, skal din mandag starte godt. Og den starter selvfølgelig om morgen. Har du haft en god morgen, er det næsten umuligt at få en dårlig dag.
Så her er mine 8 tips, til at få den bedste morgen.

Gør klar dagen før
Noget af det, som kan være mest stressende ved vores morgen, er at have travlt. Hele tiden at kigge på uret og se at der ikke er så mange minutter til at du skal ud ad døren. Og når hvert minut tæller, så er det rart bare at kunne hoppe i tøjet, der ligger fremme, snuppe tasken, som er pakket og skynde sig ud af døren. Så alt det du kan gøre klart, gør det klart. Læg dit tøj frem. Forbered en morgenmad, der kan stå i køleskabet natten over – og gerne en frokost, hvis du også skal have det med. Pak din taske, så den er klar til at tage med. Tag et bad aften før, så du ikke behøver at klare vådt hår. Alt der kan gøres aften før, skal gøres aften før.

Planlæg din dag
Og gerne gør det dagen før, så du ved hvad du skal nå, allerede når du står op. Bruger du en kalender, så skriv dagens opgaver ned og gerne med tidspunkt. Skriv de ting, du gerne vil nå. Handle ind, træne, drikke kaffe med Kirsten, aftensmad hos svigerfamilien. Samtidig kan du bruge det til dine arbejdsopgaver også. Tøm indboksen, send post af sted, hent pakken på tanken. På den måde får du nemt et overblik over hvad du skal nå og kan nemt se når du er færdig med dagens opgaver.

Stå op når alarmen ringer
Det lyder måske som en No Brainer, men det er tit meget nemmere sagt end gjort. Det ved jeg da i hvert fald fra mig selv. Jeg har altid været rigtig god til at stå op, ligeså snart min alarm har ringet. Men efter at jeg har været på barsel og er begyndt på arbejde igen, er det blevet meget sværere for mig, bare at stå op med det samme og det sker at jeg trykker på den farlige Snooze knap. Og så igen. Og lige en gang til. Og det ender faktisk med at jeg er mere træt når jeg endelig kommer op, end hvis jeg bare var stået op da alarmen ringede. Så ved at vågne, falde i søvn og vågne igen, bliver du mere træt og uoplagt. For at få den bedste start på dagen, så stå op når din alarm ringer. Har du svært ved ikke at ramme Snooze knappen, så slå den enten fra eller læg din telefon så langt væk, at du er nødt til at rejse dig op for at slå alarmen fra.

Læg telefonen fra dig
Måske gør du ligesom jeg, tjekker telefonen ligeså snart jeg står op. Følger op på hvad der er sket i løbet af natten, på facebook og instagram. Men hvorfor? Hvorfor er det så vigtigt, at det ikke kan vente til senere? I stedet bliver jeg ofte forsinket, da jeg hurtigt ender med at bruge 10-15 minutter i sengen, sammen med min telefon. Den er en værre tidsrøver, så læg telefonen fra dig og tjek den, når du har tid.

Bevæg dig
Det er ikke tit at jeg træner, men når jeg gør, så er det om morgen. Det sætter gang i energien og jeg bliver glad af at have det “overstået“. Hvad enten du er til løb, styrketræning, yoga eller andet, så prøv at find tid til at få det gjort om morgen. Så skal du ikke tænke på det resten af dagen, og det er en fantastisk måde at starte din dag på, hvis du måske skal ind på et arbejde og sidde stille det meste af tiden.

Forkort din skønheds rutine
Det tager mig tyve minutter at blive færdig på badeværelset. Og det er både med bad, ansigts pleje, hår og makeup. Jeg har forkortet min ansigts pleje meget ned (se eventuelt dette indlæg om netop det) så det ikke tager mere end et par minutter, og lige ledes med min makeup (læs dette indlæg) og en minimalistisk makeup rutine, gør både at min hud har det bedre og jeg ikke behøver at bruge mere end et par minutter på at lægge den. Kig din makeup igennem og se hvad du eventuelt kan undvære i hverdagene, for at spare lidt tid i starten af dagen.

Find noget at glæde dig til
Det kan være at du har den perfekte opskrift på en kaffe, som du kun laver om morgen. Eller du har en lækker morgenmad stående i køleskabet, som du glæder dig til at spise. Det kan også være at du glæder dig til at have din yndlings trøje på, eller de nye sko som du lige har købt. Find noget, der gør at du glæder dig til at stå op om morgen. For mig, er det min morgen kaffe. Jeg glæder mig til den kop kaffe, som jeg laver om morgen og skal have med i bilen på vej til arbejde. Har du noget som du glæder dig til, så kan det være nemmere at komme ud af sengen.

Red sengen og ryd op
Red altid din seng, inden du forlader dit hus om morgen. Gerne ligeså snart du er kommet op af sengen. Lige meget hvad du når eller ikke når i løbet af dagen, så har du i hvert fald fået redt din seng. Og der er næsten intet bedre, end at komme hjem til en redt seng, når du skal i den om aften igen. Ud over at jeg redder min seng, så prøver jeg altid at sætte 5 minutter af til lige at rydde lidt op. Rydde køkken bordet, fjerne de kopper som vi brugte aften før, lægge beskidt tøj på gulvet i vasketøjskurven. Små ting, der bare gør det lidt mere lækkert at komme hjem om aften efter en lang arbejdsdag. Dit trætte jeg, vil takke dig, hehe.

Comments

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *