Arbejd klogere, ikke hårdere

En normal arbejdsdag, kan være hårdere end vi lige tror. De fleste af os, har nok en arbejdsdag på 8 timer. Hvilket faktisk er lang tid. Du vil heller ikke kunne sidde og se en film i 8 timer. Eller køre bil i 8 timer. Det er lang tid, og det er hårdt. Lige meget hvad du laver.

Derfor er det vigtigt at du husker at bruge tiden fornuftigt, så du ikke overanstrenger dig og derved arbejdere hårdere end hvad der er nødvendigt. Den klassiske “work smarter, not harder”. Jeg har fire råd til dig, der måske kan hjælpe dig lidt på vej, til at gøre det hele en smule smartere.

Fokuser
Ofte kan vores arbejde trække ud i langdrag, fordi vi lavet alt mulig andet samtidig. Telefonen bimler og du tjekker den med det samme, du får en sms og ender lige med at kigge instagram igennem også. Du kommer måske til at se nyhederne, kigge efter en kjole til på fredag eller falder i snak med en kollega, eller finder en snack i køleskabet. Alt det, er med til at forlænge din arbejdstid. Sæt i stedet en time af ad gangen, og lad dig ikke forstyrre. Sæt telefonen på Nat Mode, og beslut med dig selv at du ikke forlader din station den næste time. Sluk for alle distraheringer, og brug en hel time i fuld fokus. Hold så en pause, og gentag processen. Du vil få lavet så meget mere på den halve tid.

Tag pauser
Når din time er gået i fuld fokus, så tag en pause, hvor du kobler helt af fra dit arbejde. Kom væk fra din arbejds plads. Gå en tur, ring til en ven, få lidt at spise, tjek din telefon hvis der er det som skal til, for at få dig helt koblet af. Ligeså vigtigt det er at fokusere på dit arbejde, ligeså vigtigt er det at koble helt fra, så du har mulighed for at lade batterierne op igen.

Brug dit team
Det er selvfølgelig svært, hvis du arbejder for dig selv. Men er du, ligesom jeg, i et kontor miljø fyldt med kollegaer, så husk at brug dine kollegaer, så dine opgaver ikke rejser sig over hovedet på dig. Del ud til kollegaer, der måske ikke har så mange opgaver. Brug dine kollegaer til sparring og idéer, til hvordan tingene kan løses på en bedre og smartere måde.

Plan fremad
For de fleste af os, tror jeg at det hjælper at have planlagt dagen og de opgaver, der skal gøres. Brug lidt tid i starten af din dag, på at planlæg hvad du skal have gjort og hvornår det skal være gjort inden. Forskellige systemer virker for forskellige personer, men for mig virker det bedst at skrive det ned, så jeg kan krydse af, når jeg har overstået en opgave. Lav en to-do liste, hav en fysisk kalender eller brug den på din telefon, til at planlægge din dag og dine opgaver. Så misser du ikke noget og kan have det store overblik hele tiden.

Comments

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *