Fem daglige vaner til at holde humøret oppe i 2020

2020 er vidst efterhånden året som vi alle gerne vil glemme. Det har været et år fyldt med op og nedture, triste nyheder verden over og chokerende historier. Corona er vel ingen overraskelse. Og så stor en del af alles nye hverdag, at vi måske næsten har glemt, at vi startede året ud med at Australien brændte.. Arbejdsløsheden steg gevaldigt, da alt blev lukket ned. Folk er syge. Trump er stadig præsident (forhåbentlig ikke så længe endnu..) Umut beder Baronessen om at “kneppe sig selv”, og ELLE mener at børn er blevet den nye accessoires.

Ja, der er nok at skrive om efterhånden. Og der er nok til at selv den bedste, kunne gå nedenom og hjem med stress, depression eller angst. Jeg kender desværre et par stykker, der arbejder lidt med stress og angst. Grundet alle de ting, der sker i verden. Det kan nemt blive for meget.

Men hvordan kan vi sætte tempoet lidt ned, holde humøret oppe og “glemme” det lidt for en stund?
Jeg har fem tips til dig, som forhåbentlig kan hjælpe dig lidt.

Meditation
Små daglige meditationer, kan gøre en stor forskel på humøret. 5-10 minutter er alt hvad jeg har behov for, for at få lidt fred i tankerne og starte dagen på en bedre måde. Der findes både apps og youtube guides til meditation, hvis du ikke er en habil meditator (hedder det det?) Jeg bruger Headspace.

Bevægelse
Ikke nødvendigvis motion. For jeg må indrømme at lige meget hvor mange målsætninger jeg sætter for mig selv, så er det bare ikke altid at jeg har lyst til at dyrke motion. Nogle gange har jeg mest lyst til lidt yoga om morgen, en gå tur om eftermiddagen eller danse løs. Det er som sådan lige meget hvad du gør, men bevægelse er godt for vores krop og sind. Især det smukke efterårsvejr, kan være smukt at begive sig ud i, med den rette påklædning.

Vitaminer
Det er ikke for alle, at tage kost tilskud, det ved jeg godt. Men jeg synes stadig at det er vigtigt at få de rigtige vitaminer i løbet af dagen, for at opretholde humør og helbred. Selv tager jeg de lækre vitamin bamser fra VitaYummy. Du kan også lave en frisk presset juice eller smoothie, af sæsonen frugt og grøntsager, for at få en masse skønne vitaminer. Jeg kan i hvert fald godt mærke, når jeg ikke får nok vitaminer, da mit humør og ikke mindst mit energi niveau, daler rigtig meget.

Økonomi
Noget som bestemt kan stresse os alle sammen, er økonomi. Intet er så stressende som røde tal, det tror jeg at vi alle kan blive enige om. Efter jeg mødte min mand, har han heldigvis fået styr på min økonomi (ja, jeg skulle lige har hjælp af en voksen) og jeg er ham så evig taknemmelig. Og det har også gjort, at jeg i dag ved hvor vigtigt det er for mit humør – og mit forhold – at vores økonomi spiller. Hvis ikke du har helt styr på økonomien, så få det hurtigst muligt. Gå din bankoverførsler igennem, og tjek om alt der ryger ud af din konto, er reelt nok. Er der et fitness abonnement, som du ikke har brugt i flere måneder? Måske et abonnement til online magasiner? Få dem slettet, og se at du med det samme har flere penge til dig selv hver måned. Vi havde utrolig mange, dumme små betalinger hængende, som vi ikke engang var klar over. Det er så vigtig en post at have styr på.

Netværk
Og især i disse tider. Selvom jeg er all for at man sætter tempoet lidt ned med de sociale medier, så er jeg også utrolig taknemmelig over at vi har haft dem under den værste corona tid. Skype, zoom, messenger. Det hele har gjort det meget nemmere for os at holde kontakten med vores kære, uden egentlig at være sammen. Og det er så vigtigt at have nogle gode mennesker, at snakke med. Nære venner, eller nye venner. Personligt er jeg ret glad for at skabe nye kontakter og det er da heller ingen hemmelighed, at næsten alle mine veninder, har jeg på en eller anden måde mødt på nettet. Jeg elsker at skabe nye relationer på de sociale medier. Og at finde nye mennesker, der deler forskellige meninger og holdninger.

Comments

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *