Halvårs status på læste bøger og anmeldelse, del 2

For seks måneder siden, lavede jeg et indlæg med de bøger som jeg havde læst/lyttet til i de første seks måneder af året. Jeg havde læst 11 bøger på seks måneder, blandt andet ved at lytte til bog til og fra arbejde. Men grundet corona lockdown og senere at jeg skulle miste mit arbejde, så er det ikke blevet til så mange bøger sidenhen. Men der er dog blevet tilføjet et par ekstra til listen, så her er anden del af de bøger som jeg har læst/lyttet til i 2020.

Dødesporet af Sara Blædel
2020 var året hvor jeg fik øjnene op for Sara Blædel, og jeg besluttede mig for at komme igennem alle hendes bøger i Louise Rick serien. Dødesporet er en lidt dyster historie (som mange af hendes bøger er), “Dødesporet” fører nemlig ud i en skov nær Roskilde, hvor man i gamle dage ofrede blod til guderne, i håb om at blive taget godt imod hinsides. Og nu tror Louise Rick, at der er trafik på sporet igen.

Kvinden de meldte savnet af Sara Blædel
Her starter historien i England, hvor en kvinde bliver dræbt og overraskende nok viser sig at være dansker, og i 18 år har stået på politiets liste over savnede. Her bliver Louise’s team sat på sagen om at finde en gerningsmand og motiv for drab. Og de skal blandt andet finde ud af hvorfor en række danskere har sat store beløb ind på den dødes bankkonto. Ikke nok med at historien gemmer på overraskende svar, så er det også svar, der ender med at ændre hele Louise’s privatliv.

Pigen under træet af Sara Blædel
Tilbage i 1995, forsvinder Susan på en skoletur på Bornholm. Det lig bliver fundet nu, gemt i en klippesprække i Ekkodalen. Camilla Lind, kriminalredaktør på Morgenavisen, tager kontakt til Susan’s gamle klassekammerat Pia, for at finde ud af at hun samme morgen har druknet sig selv. Louise’s bror, har samtidig forsøgt at tage sit eget liv, da hans kone Trine igen er gået fra ham. Men uden at tage nogle af hendes ejendel med. I sin søgen finder Louise ud af at Trine også har gået i klasse med Susan, og var med på selv samme skoletur, hvor Susan forsvandt.

Big Summer af Jennifer Weiner
Jeg elskede denne bog. Jeg lyttede til den, hvilket jeg næsten til foreslå at du også gør, da oplæseren er fantastisk. Hovedpersonen Daphne er en plus size instagrammer, der har gjort sit navn populært og har en god karriere. Hun er dog overrasket, da hendes gamle veninde Drue, som hun ikke har snakket med i seks år efter et stort skænderi, spørger om hun vil være hendes brudepige. Den populære Drue, har dog ikke det succesfulde liv hun udstiller på de sociale medier, og tigger derfor Daphne om at gøre dette for hende. Daphne siger ja, og tager med på weekendtur inden brylluppet. Men det hele ender selvfølgelig ikke rosenrødt, og vi skal igennem drama, løgne, drab og mysterier først. Super spændende og underholdende bog.

If I never met you af Mhairi McFarlane
En klassisk Chic Flick, og jeg kunne næsten se filmen for mig, mens jeg lyttede til denne bog. Bogen handler om Laurie, der bliver droppet af hendes kæreste igennem mange år. Og ikke nok med det, så arbejder de også samme sted og hun føler sig meget ydmyget. Men efter at have siddet fast i en elevator med hendes flotte og succesfulde kollega Jamie, laver de den klassiske plan. De vil gøre hendes eks kæreste jaloux og lader derfor som om at de nu dater. Du kan næsten tænke dig til resten af historien. En ret forudsigelig historie, men det gør den ikke mindre sød. Hvis du er ude efter spænding, så er det dog ikke bogen for dig.

Er der en voksen til stede af Iben Hjejle og Signe Lindkvist
Jeg gik i gang med den her bog, fordi jeg havde hørt mange snakke så godt om den. Så jeg læste den til ende. Og ja, jeg er ikke ligefrem imponeret men den er heldigvis ikke så lang. Bogen er egentlig bare en lang samtale mellem de to damer – det havde måske været sjovere hvis det faktisk var dem, der selv indtalte bogen, men det er det desværre ikke. Det er en masse fortællinger og erfaringer fra deres eget liv som mødre, døtre og veninder. Den er god som lytte stof i bilen, men jeg vil ikke sige at jeg som sådan fik noget ud af bogen.

Den tavse enke af Sara Blædel
Den sidste nye bog i Louise Rick serien. En kroejer på Tåsinge er blevet dræbt og Louise bliver kaldt ind som assistance. På kroens første sal, finder man et børne værelse og de er her ikke i tvivl om at et barn lige har boet her, men ingen som kender kroejeren, har nogensinde set et barn på kroen. Så hvem er det her barn? Og hvis kroejeren aldrig selv har født et barn, hvis barn er det så? Det er en ret rørende historie, og især når man selv sidder som mor.

Og så har jeg ikke nået at læse mere i år. 17 bøger blev det til i år, hvilket jeg ikke synes er særligt imponerende, men måske jeg finder mere tid til det næste år. Jeg håber i hvert fald at du kan bruge mine små bog guides.