Halvårs status på læste bøger og anmeldelser

Jeg elsker at læse bøger, og har faktisk altid gjort det. Når jeg har været på ferie, både som barn og som voksen, har jeg altid haft en bog med, til når jeg skulle slappe af. Desværre er tiden ikke rigtig den samme mere. Det er meget sjældent at jeg har tid til at sætte mig ned og læse en bog, og derfor er jeg faktisk holdt helt op med at købe bøger. I stedet er jeg for mange år siden hoppet med på bølgen med lyd og E-bøger, da jeg så kan have en bog med overalt, og i hvert fald altid lytte til en. Hvilket også har gjort det muligt for mig at lytte/læse til mange flere bøger, end jeg har gjort i mange år.

Jeg har en god bid vej til og fra arbejde, og jeg sidder cirka i min bil to timer hver dag, hvilket er den perfekte tid til at lytte til en lydbog. Og på de første seks måneder af året, har jeg allerede lyttet til 11 bøger. Hvilket er ret pænt, hvis jeg selv skal sige det. Så hvis du sidder og mangler lidt inspiration til den næste bog, så er der her min liste over de bøger jeg har læst/lyttet til og en kort anmeldelse om dem.

De 11 bøger jeg har læst siden starten af 2020 – i rækkefølge

Forglemmigej af Teddy Vork – læst
En psykologisk thriller, der handler om Mie, som får et nyt job som nattevagt på et ældrecenter. Allerede dér er stemningen ligesom lagt. Havde dette været en film, så turde jeg nok ikke se den.. På ældrecentret er beboerne meget urolige om natten, og de sidder fast i mange traumatiske minder, hvor særligt et minde går igen hos mange af beboerne. Mie føler hele tiden at nogen er ude efter hende, og spørgsmålet er så om hun kan undslippe.

Hvor flodkrebsene synger af Delia Owens – lyttet
Bogen handler om Kya, en “marskpige” i 1950’erne, der mister sin familie lidt efter lidt og ender helt alene som ganske ung. Man følger hendes ensomme kamp for overlevelse i en verden, der kun har foragt tilovers for fattige folk som hende selv. Hun kommer aldrig i skole, da hun på første dagen stod model til hån og mobning. Men Kya er en sej og meget klog pige, der lærer at klare sig helt alene. Efter mange år alene, kommer to unge fyre ind i hendes liv, men da en af dem bliver fundet død, er det hende som hele byen mistænker. Virkelig en super bog, som jeg bare ikke ville have skulle slutte.

You af Caroline Kepnes – lyttet
Jeg så serien før jeg lyttede til bogen. Og jeg kan stadig ikke helt finde ud af, hvilken jeg synes er bedst – for begge dele er fantastisk! Oplæseren af bogen (den er på engelsk) er helt fantastisk og det er svært ikke at leve sig fuldstændig ind i bogen. Bogen handler om Joe, en manipulerende psykopat, kan man vel sige. Han har fundet pigen som han gerne vil være sammen med, Beck, og han vil gøre alt for at være sammen med hende, selvom det betyder at han må rydde forhindringer af vejen. Utrolig spændende fra start til slut.

Grønt støv af Sara Blædel – lyttet
Jeg har længe ville give mig i kast med Sara’s krimi serie og nu skulle det være. Og den har virkelig fanget mig! Serien handler om Louise Rick, der arbejder for Drabsafdelingen på Københavns Politigård. Da to mord bliver meldt i samme weekend, bliver hun sat på sagen. Louise’s bedste veninde Camilla, der er kriminalreporter hos Morgenavisen, bliver hurtigt involveret i sagen, da en af de dræbte er en journalist hun kendte. Her følger man de to kvinder, da de prøver at opklare mysteriet om det Grønne Støv. Jeg er generelt helt vild med serien, MEN. Oplæseren af den første bog, er virkelig dårlig. Som i virkelig dårlig.. Så går du i gang med at lytte til første bog og overvejer at give op undervejs (for det gjorde jeg..) så hold fast. Måske læs bogen selv, og så lyt til resten. For historien er møg spændende!

Kald mig prinsesse af Sara Blædel – lyttet
Drabsafdelingen modtager en anmeldelse om en voldtægt af en ung kvinde. Gerningsmanden er en, som offeret har mødt på en dating side, og sagen bliver meget kompliceret for politiet, da manden har brugt en falsk identitet. En række af disse voldtægter har fundet sted, og da en kvinde ender med at dø af overgrebet, sættes alt ind for at opklare sagen. Men hvordan finder man en forbryder, der bruger en falsk identitet på nettet? Der bliver ikke sparet på detaljerne i Sara’s bøger, og jeg vil sige at man ikke skal være sart for at læse dem. De kan være ret hårde, men virkelig også gode og spændende.

Hidden bodies af Caroline Kepnes – lyttet
Fortsættelsen til You. Og stadig den samme, fantastiske oplæser. Joe har kastet sin kærlighed på en anden, Love. Og ligesom vi lærte ham af kende i forrige bog, så bruger han stadig mange, syge midler for at få det han gerne vil have. Her er jeg dog ked af at jeg havde set serien først. For anden sæson af You på Netflix, er ret anderledes end bogen, og der er mange ændringer i. Og egentlig kan jeg bedre lidt Netflix’s udgave, en bogen selv. Men dermed ikke sagt at det er en dårlig bog, men den er slet ikke ligeså spændende som første del. Og slet ikke ligeså spændende som serien, der har givet det hele en større twist end bogen.

Kun et liv af Sara Blædel – lyttet
Den her er lidt sjov for mig, for bogen udspiller sig på Tuse Næs, hvor jeg selv er vokset op. Så alle de steder, der bliver nævnt i bogen, kender jeg rigtig godt i virkeligheden. I Kun et liv, bliver liget af en ung kvinde af anden etnisk afstamning, fundet i en sø med en flise bundet rundt om livet. Louise bliver sat på sagen om at fange gerningsmanden, der ender med at være en, som jeg slet ikke havde set komme. Sagen handler om store følelser, knuste drømme og om splittelsen mellem to kulturer. En af de bedste bøger i serien, efter min mening.

Aldrig mere fri af Sara Blædel – lyttet
Det fjerde bind i serien, og den mest dystre fortælling. En kvinde bliver myrdet i Skelbækgade, hvor hendes hals er blevet skåret over. Samtidig finder Camilla’s 10-årige søn, et efterladt spædbarn på vej til skole. Denne fortælling gav mig tit en klump i halsen og jeg trillede endda en tåre (eller 50) når det kom til at der blev fundet små spædbørn. Puha. En yderst tragisk fortælling om prostitutionsmiljøet, de hårde afstraffelser og grusomme udnyttelser. Slutningen på bogen er også ganske dyster, men giver alligevel Louise muligheden for et nyt liv, som hun ender med at være rigtig glad for.

Hævnens gudine af Sara Blædel – lyttet
Louise har nu en plejesøn, og da han ringer til hende midt i en klassefest, hvor nogle rødder er trængt ind for at få sprut og penge, starter en lang og sej kamp, da festen ender i et dødsfald. En ung pige bliver kørt over, da hun løber efter hjælp, for hendes mor er blevet overfaldet af de unge rødder. Da de samme rødder senere brænder inde i en lager bygning, peger alle spor på pigens mor, der måske vil have hævn over drengene. Endnu en bog, der virkelig spiller på en forældres følelser, og virkelig kan efterlade sympati helt ind til sjælen.

Dødsenglen af Sara Blædel – lyttet
Den her bog overraskede mig. Jeg har tit haft en fornemmelse af hvem forbryderen kunne være, men den her havde jeg slet ikke set komme.. Historien følger to sager, sagen om den forsvundne Dødsengel – et flere hundrede år gammel og meget kostbart glasikon, og sagen om forsvundne kvinder på Solkysten. Men egentlig er det én og samme sag.

De glemte piger af Sara Blædel – lyttet
En kvinde bliver fundet i en skov tæt på Hvalsø, men ingen ved hvem hun er. Hun kan kun identificeres med et stort ar i hovedet. Efter mange dage uden spor, offentliggøres billedet af kvinden og her melder der sig et tip om at det kan være en pige ved navn Lisemette, der for mange år siden boede på en institution for “åndssvage”. Men da Louise graver lidt dybere i sagen i journalerne på den nedlagte institution, viser det sig at nutiden har en skræmmende sammenhæng med datiden. For kvinden skulle eftersigende have været død i mere end 30 år. En utrolig god historie, som både er spændende og utrolig trist. Og grunden til at jeg i dag synger “Jeg ved en lærkerede” til Oskar, når han skal sove.

Jovist, mange bøger af Sara Blædel, men hold op, hvor er bøgerne også bare gode og spændende. Jeg mener kun at jeg mangler tre bøger, og så har jeg læst alle i serien om Louise Rick. Hvis du leder efter en bog serie, så kan jeg i hvert fald klart anbefale dén serie. Så god.

Pssst. Lige nu holder Mofibo 7 års fødselsdag, så du kan få hele 7 ugers gratis abonnemt, hvis du registere dig nu. Ikke reklame, bare god info. Det gælder til og med d. 29 juni.