En livsstilsblog af Emma Engmark

Sådan bliver du et morgen menneske

Mandag, mandag, mandag. For mange er det nok ikke den fedeste dag i dag, da den mest er lig med at weekenden er ovre og hverdagen begynder igen. Og ja, mandage kan være triste – for hvem kunne ikke godt bruge en ekstra weekend dag? Men når der nu ikke er noget at gøre ved ugens rækkefølge, så lad os få det bedste ud af den! (Har du brug for lidt hjælp, så læs eventuelt dette indlæg, hvor jeg deler mine 6 tips til at få en skøn mandag)

Min weekend har som de fleste andre weekender, været rigtig god – det meste af tiden. Jeg var til personalefest i Krøgers have i fredags, og stemningen bliver jo som regel lidt høj, hvilket også resulterede i at jeg lå med tømmermænd hele lørdagen. Søndagen blev blandt andet brugt på en biograf tur med min kommende mand, hvor vi endelig fik set den nye Pirates film (jeg elskede den! Bedste slutning nogensinde) Så jeg er egentlig rimelig klar til en ny og travl uge.

Personligt har jeg aldrig rigtig haft noget problem med ugens start dag, ligesom jeg heller aldrig har haft et problem med at stå tidligt op. Jo, det er da super lækkert ikke at have en alarm klokken møg om morgen (eller natten, er det jo faktisk for mit vedkommende) men jeg er et A-menneske, og vil hellere gå tidligt i seng og stå tidligt op, end at blive sent oppe og sove hele dagen væk. Men jeg ved godt at andre ikke har det ligeså nemt ved det – blandt andet min kæreste, der er et rimelig stort B-menneske – og derfor tænker jeg at dele nogle af mine tips, til hvordan du bliver et morgen menneske.

Sådan bliver du et morgen menneske, med 5 nemme tips.

  • Start aftenen før.
    Vi har snakket om dette før, men får at få den bedste start på dagen, skal du næsten starte dagen før. Gå lidt tidligere i seng og få den ekstra søvn, der gør at du vågner op frisk og veludhvilet. Har du tit travlt om morgen, fordi du skal finde tøj, lave morgenmad og pakke tasken, så find tøjet frem aften før, forbered en morgenmad og sæt den i køleskabet, og pak din taske så den er klar til at tage med. Alt det du kan forberede dagen før, vil hjælpe dig om morgen, og kan være med til at du får en bedre start på dagen.
  • Stå op samme tid, hver dag.
    Jeg står op et sted mellem kvart i fem og fem, hver morgen (okay, lørdag og søndag giver jeg mig selv lov til at sove igennem, men vågner altid senest klokken syv) Det ene kvarter afhænger af hvad dag det er, da jeg kun vasker hår hver anden dag. Så hver anden dag, kan jeg sove et kvarter længere. Men står du op samme tid hver dag, bliver det helt automatisk også nemmere at komme op, end hvis du hver dag har en forskellig døgnrytme. Her gælder det samme også for hvilken tid du går i seng. Hvis du holder dig til samme tid hver aften, bliver det nemmere for dig at falde i søvn, da din krop bliver indstillet på at der skal soves for eksempel klokken ti om aften.
  • Drop din snooze knap.
    Det er jo endda blevet videnskabeligt bevist, at det faktisk kan gøre dig mere træt, hvis du snoozer din alarm flere gange. Når din alarm ringer, vågner din krop. Når du snoozer og lægger dig ned igen, tror din krop at den skal sove igen. Og jo flere gange du laver dette nummer, jo mere forvirret og træt bliver din hjerne. Det kan være hårdt i starten, hvis man er vant til at bruge knappen, men ligeså snart du er kommet ud af sengen og får lidt vand i hovedet, vil jeg garantere dig for at du føler dig mere frisk!
  • Tænk over din diet før sengetid.
    Har du problemer med at sove, kan det være fordi du drikker og spiser for tæt på at du skal i seng. Og spiser forkert. Meget fed mad, og mad med masser af sukker, kan have en stor indflydelse på din krop og derved give dig besvær med at falde i søvn. Drikker du for meget inden sengetid, kan du ender med at vågne flere gange i løbet af natten, fordi du skal på toilettet. Og selvom der er noget lækkert ved at vågne klokken to om natten, og man kan vende sig om og sove videre, så er det stadigvæk bedst for dig bare at sove igennem.
  • Find noget at glæde dig til.
    Hvis du har noget, som du glæder dig til om morgen, er det meget nemmere at komme op. Det kan være alt fra en skøn kop kaffe, den lækre morgenmad som du forberedte aften før, ti minutter hvor du bare sidder og læser, meditere eller lytter til musik. Find et eller andet, der kan give dig glæde om morgen, så det bliver lidt sjovere at stå tidligt op.

Har du brug for lidt inspiration til hvordan du kan vågne op i bedre humør, på sådan en almindelig mandag, så kig med lige her!
Har I selv nogle tips, til hvordan man nemmere kommer op og bliver et A-menneske?

Jeg håber i hvert fald at jeg kan hjælpe lidt på vej, og at I alle sammen får en dejlig start på ugen!

You Might Also Like

12 Comments

  1. Lykke

    12. juni 2017 at 23:30

    Gode råd! Jeg vil forsøge at prøve noge af dem af, og se om det hjælpe. For hvis der er noget som jeg ikke er så er det morgen menneske – haha!

    1. EmmaEngmark

      13. juni 2017 at 19:38

      Dejligt at du kunne lide indlægget! Og så håber jeg at nogle af mine tips virker for dig også 😉

  2. Michelle Elbæk Jensen

    13. juni 2017 at 10:02

    Super fine råd. Jeg skal personligt blive bedre til at droppe snoozeknappen – men det er så fristende når man har sovet elendigt grundet sine børn

    1. EmmaEngmark

      13. juni 2017 at 19:39

      Det er i hvert fald en af de værste ting man kan gøre – men min kæreste gør det også hver eneste dag.
      Meeen jeg forstår dig virkelig godt 😉

    1. EmmaEngmark

      13. juni 2017 at 19:39

      Tak! 🙂

  3. Morten Andreasen

    13. juni 2017 at 10:13

    Tak for rådene. Dem vil jeg prøve. Jeg er virkelig ikke et morgenmenneske!

    1. EmmaEngmark

      13. juni 2017 at 19:39

      Tak for det, Morten 🙂 Håber nogle af dem vil virke for dig også!

  4. Camilla

    13. juni 2017 at 14:45

    Jeg elsker, når du laver denne type indlæg med idéer til, hvordan man bliver mere effektiv, morgenmenneske, får gode vaner osv. De er lige mig:-)

    1. EmmaEngmark

      13. juni 2017 at 19:40

      Årh, hvor er det dejligt at høre, Camilla! Tusind tak <3

  5. 5 gode morgen rutiner – Kaffe og kjoler

    14. august 2017 at 06:10

    […] bag at have en god dag, starter lige fra morgenstunden af. Læs blandt andet mine indlæg om hvordan du bliver et morgen menneske, 5 tips til hvordan du kommer hurtigere ud ad døren og 6 måder at vågne op i et bedre humør. […]

  6. 8 små ting du kan gøre om morgen, for en bedre start på dagen – Kaffe og kjoler

    8. oktober 2017 at 10:36

    […] lavet et par andre indlæg, om hvordan du kan starte dagen på en bedre måde. Læs blandt andet hvordan du bliver et morgen menneske og 6 måder at vågne op i bedre humør. Og dagens indlæg er lidt i samme boldgade. Men i dag er […]

Leave a Reply