En livsstilsblog af Emma Engmark

Sådan får du langt og smukt hår

Langt hår kan være utrolig pænt. Dog er det ikke så flatterende, hvis håret er tyndt og kruset. Nogen er bare født med lækkert hår (her er jeg desværre ikke i blandt) hvor andre må kæmpe lidt mere for at opnår den sunde og flotte hårpragt.
For lidt over et år siden, klippede jeg mit hår op til skuldrene, hvilket jeg var glad for i en kort periode men kom hurtigt til at savne mit lange, bløde hår – Anders var ikke helt på samme side, da han syntes mit lange hår tit er i vejen, hehe. Så jeg gik i gang med at gro det ud igen, og da håret kun vokser omkring en centimeter om måneden, så er det om at hjælpe det hvor man kan. Jeg har efterhånden nået en tilfredsstillende længde og jeg tænkte at dele mine gode hår tips med jer.

5 gode hårtips.

  • Hårmaske.
    Ligesom med dit ansigt, kan dit hår også have godt af en ugentlig maske. Du kan selvfølgelig købe en lækker maske i butikkerne, men du kan også lave din egen. En kur mod ødelagt hår kan være: lige dele olivenolie, kokosmælk, honning og æg. Bland det hele sammen, massér det ind i håret og lad det sidde i en times tid – gerne natten over – og skyl det ud.
  • Drop varmen.
    Det bør ikke være en hemmelighed at ting som en hårtørre og et glattejern, er skidt for håret. Jeg er selv ret glad for en helt glat frisure, og bruger glattejern et par gange om ugen, men så forsøger jeg også at lade mit hår lufttørre så ofte som muligt. Det er ikke alle, der kan lægge tingene helt på hylden, men prøv at minimer dit forbrug. Jeg sætter for eksempel tit håret op i en knold eller hestehale, der gør at jeg ikke behøver bruge et glattejern og på den måde skåner mit hår. Når jeg endelig skal føntørre mit hår, så bruger jeg altid den koldeste luft, der skåner dit hår mere end den varmest grad.
  • Badevaner.
    Ligesom med varmen, så har håret ikke godt af at blive vasket hver dag. Det er jeg skyldig i at have gjort i mange år. Mange gange prøvede jeg at springe en hårvask over, men da det hver gang resulterede i fedtet hår, endte jeg med at vaske det alligevel. Hvis du sidder med samme problem, kan jeg kun fortælle dig at dit hår vænner sig til det. Nu vasker jeg kun hår hver anden dag – nogle gange kan det endda holde sig tre dage – og jeg kan virkelig se forskel på mit hår, der er blevet meget sundere.
  • Din kost.
    Vi kom lidt ind på det i dette indlæg, hvor stor effekt din kost har på dit hår, din hud og negle. Spiser du usundt eller får ikke nok vitaminer og proteiner, så kan dit hår blive tyndt og måske endda begynde at falde af. Sørg for sund og varieret kost, proteiner og vitaminer, og du bør kunne se og mærke en stor forskel på dit hår.
  • Regelmæssig klipning.
    Det kan virke skørt at klippe håret, når man gerne vil have det længere. Men en regelmæssig tur til frisøren, kan faktisk gøre underværker for dit hår. Klipper du ikke dit hår, kan du ende med slidte spidser, som kan medføre til at håret knækker. På den måde kommer dit hår aldrig rigtig til at vokse. Får det derimod en studsning, bliver spidserne sunde og dit hår vil ikke knække nær så hurtigt, samt du ikke har spaltede spidser, der kan få dit hår til at se tyndt ud.

Har du nogle gode tips til sundt hår?

You Might Also Like

Leave a Reply