Sådan får du mere overskud i din hverdag

Vi kender alle de dage, hvor overskuddet bare er ikke eksisterende. Lige fra morgenstunden, kan du næsten mærke at i dag, bliver bare ikke den bedste dag. Alle opgaver virker svære og mere uoverskuelige, og du vil egentlig helst bare hjem i seng og få dagen overstået.

De dage har jeg haft rigtig mange af. Især da jeg lige var startet på arbejde igen efter mange måneder på barsel, så var det ekstra svært at komme i gang og finde motivationen frem til at arbejde fuldtid. Nu har jeg efterhånden været tilbage på pinden i et halvt års tid, og jeg har fundet nogle ændringer, der virkelig gør en stor forskel for mig, i forhold til at føle at jeg har mere tid og overskud til alle mine opgaver.

Så her er fem tips til dig, der gerne vil genfinde overskuddet.

Drop koffein efter klokken 12
Jeg er sikker på at mange sidder og rynker lidt på panden nu. For dét lyder da ikke rart. Og jeg kan sagtens følge dig. Jeg har i lang tid drukket 3-4 kopper kaffe fordelt på hele dagen, hvor jeg nu er gået ned til 1-2 kopper og alle inden klokken 12. Hvorfor? Fordi det tager 10 timer for koffein at forlade din krop. Så hvis du tæller frem, så skal du måske i seng ved 22 tiden. Og har du så drukket en kop kaffe klokken 16, så er der stadig koffein i din krop indtil klokken 2 om natten. Og groft sagt, så gør det at du sover dårligt. Dårlig søvn er lig med manglende overskud og produktivitet. Efter jeg holder mig fra koffein efter klokken tolv (Og det gælder altså også te..) så sover jeg meget bedre og falder hurtigere i søvn. En god nats søvn – så god som den nu kan blive, med et barn.

Skru ned for telefon tiden
Vidste du at vi i gennemsnit kigger på vores telefon 52 gange om dagen? Det er altså ret meget.. Og for hvad? Fordi facebook fortæller os at tante Maren har fødselsdag, eller at vores far har lagt et opslag op. Ofte er det ikke vigtige ting, som gør at vi pludselig har siddet med telefonen i en halv time. Hvilket ærlig talt, er spild af tid. Hvis du har svært ved at lægge telefonen fra dig, så sæt den på Fly Mode, så du ikke modtager notifikationer, hver gang, der sker noget – og ligeså godt, slå notifikationer fra. Jo mindre tid du bruger på at rulle igennem instagram og facebook, jo mere tid kan du bruge på mere vigtige ting.

Lav en to do liste
Den klassiske. Men hvis det kniber lidt med at finde overskud til alle dine opgaver, så skriv dem ned. Start med de vigtigste og sæt eventuelt en grænse for hvor mange punkter du vil nå igennem. Du kan sige at du vil gå tre hovedpunkter igennem, og fem små ting. Min i dag kunne se sådan ud:

  • Svar mails
  • Lav et blog indlæg
  • Planlæg den næste uge på bloggen
  • Få fejet i stuen
  • Vask Oskar’s tøj
  • Ryd spisebordet
  • Få taget billede af xx
  • Læg vasketøj på plads fra soveværelse

Det er de ting, som jeg gerne vil nå i dag. Det ser meget mere overskueligt ud, når det bliver skrevet ned i punkter, end hvis du bare tænker på alle de ting, som du skal nå inden du skal i seng i aften. Samtidig kan det være rart, at se de forskellige ting blive streget i takt med at du får det gjort.

Brug en kalender
Ligesom med en to do liste, så kan det være rart at skrive alle dine planer ned et sted, så du har et overblik over hvad du skal de kommende dage, uger og måneder. På den måde kan du også være sikker på at du ikke overbooker dig selv, ligesom du kan holde øje med at du ikke laver flere planer end du selv kan klare. Jeg ved efterhånden at jeg ikke skal have mere end én plan om dagen, for ikke at blive stresset over at skulle nå fra det ene til det andet. Samtidig vil jeg også helst prøve at gøre, så jeg kun er ude en dag i weekenden og kan have den anden sammen med min familie. Havde jeg ikke en kalender, så ville jeg ikke kunne holde styr på det. Hvis du stresser over ikke at have nok tid, så begynd at brug en kaldender – enten fysisk eller på din telefon – så du kan regne ud hvad du skal hvilke dage. Så glemmer du ikke aftaler, og vil hele tiden være på forkant med hvad du skal. Det har taget mig ret lang tid at finde ud af hvilket kalender system, der fungere bedst for mig, men det er at have min kalender på min telefon og computer. En fysisk kalender får jeg simpelthen ikke brugt, selvom jeg rigtig gerne ville. Så find det system, der fungere bedst for dig.

Husk at stræk ud
Det kan måske lyde som et mærkeligt råd. Men dog et godt et af slagsen. Sidder du ved skrivebordet og begynder at falde lidt sammen? Strammer det lidt op i nakken og skuldrene? Så begynder du sikkert at blive i dårligere humør, fordi det hele spænder op. Du bliver stresset, irriteret. Stræk ud! Stræk armene, drej lidt i overkroppen, bøj hovedet frem og tilbage. Mærk det stræk, der gør at dine muskler bagefter kan slappe en smule mere af og gør at du bedre kan fokusere på det som du er i gang med. Det samme gælder for en lille gå tur. Gå en tur og få lidt frisk luft, hvis du føler at du er ved at køre fast i det du laver. Fem minutter er mere end rigeligt, og kan gøre at du holder koncentrationen hele dagen.

Comments

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *