Sådan finder du ekstra tid i hverdagen

18. april 2018EmmaEngmark
Blog post

– Ur fra Chris Copenhagen

Hej skønne piger.

Jeg håber at I nyder den solrige onsdag, ligeså meget som jeg. Vejret er i hvert fald ikke til at klage over!

I dag er der endelig en tilføjelse til karriere kategorien, her på bloggen. Det er efterhånden ikke så tit at jeg laver disse indlæg – i hvert fald ikke hvis man sammenligner med starten af bloggens levetid, hvor jeg nærmest spyttede dem ud. Men det er også en af mine favorit kategorier, at skrive i. For karriere betyder utrolig meget for mig. Jeg tror på at hårdt arbejde betaler sig – hvilket som regel også har været tilfældet for mig. Jeg har blandt andet fået lidt af en forfremmelse i starten af maj, og det er da helt klart en motivation til at blive ved med at arbejde hårdt.

Og noget af det man kan komme til at kæmpe lidt imod i hverdagen, er tiden. Der er ikke noget at gøre ved tiden, den går jo som den går – men der er dog metoder til at sætte farten lidt ned og få mere ud af de få timer som vi har på et døgn. Så i dag har jeg samlet 4 tips til hvordan jeg selv får mere tid i min hverdag. Og det er ikke kun karriere og job relaterede tips, de kan sagtens bruges i alle slags sammenhæng.

4 tips til mere tid i hverdagen.

  • Prioriteringer. Denne kan ikke komme som et chok. Hvis du ikke synes at du har nok timer i løbet af en dag, så må du kigge på hvad du vælger at bruge din tid på. Det er noget, som jeg selv prøver at gøre så ofte som muligt, da jeg alt for tit får spildt en halv dag med bare at sidde og se fjernsyn. Går jeg først i gang med en dokumentar på Netflix, så tager den ene hurtigt den anden. Og bagefter sidder jeg og ærger mig over, at jeg ikke lige fik skrevet et blog indlæg, taget eller redigeret nogle billeder først. Hvor jeg måske bare burde have startet med det, og så kastet mig over Netflix, når min tjek liste er tjekket af. Nogle gange er valget mellem arbejde, familie og søvn en smule svært, men det kan oftest løses med at gå før i seng, stå tidligt op og så er der tid til det hele – trust me, jeg står op 4:45, haha.
  • Skriv ned og planlæg. Jeg er sikker på at rigtig mange af jer allerede skriver ting ned. For en ting er den tilfredsstillelse, der er ved en afkrydset tjek liste, men den er virkelig også nyttig til at planlægge din tid. Og lister og planlæggelse, går altså bare hånd i hånd. Synes du at det hele er en smule uoverskueligt, så skriv alle de ting som du skal nå, ned i punktform. Er der nogle af tingene, der kan vente til i morgen? Så ryk det til i morgen, og få mere tid til at lave andre ting mere grundigt i dag. Jeg gør det rigtig tit når jeg er på arbejde, hvor opgaverne bare hober sig op og jeg kan bestemt ikke nå det hele. Udsæt det, der kan udsættes og tag det ellers i slavisk rækkefølge..
  • Sæt tid af til en pause. Den her vil jeg mene er mest arbejdsrelateret. Ofte kan vi have så mange ting vi skal nå, at det er nemt lige at tjekke telefonen, sludre lidt med en kollega eller bare blive lidt doven og derved ikke nå noget. Måske knokler du så hårdt på, at du når at blive udbrændt og egentlig kun arbejder effektivt halvdelen af tiden. Det er så vigtigt at huske pauserne. Jeg har været på et kursus om arbejdsmiljø, og her siger de at man en gang i timen, egentlig bør tage fem minutters frisk luft. Gå en tur rundt om bygningen – er du hjemme, så luft hunden eller gå en tur med dig selv. Bare få noget luft. Det gør lige at du får renset hjernen og bliver lidt frisk igen. På den måde kan du gå ind og fortsætte dit arbejde, med fornyet energi. Og du får lavet langt mere på 50 minutter med fuld energi, end en time i dovent tempo.
  • Sæt dig selv et mål. Det kan ofte være en god idé, at have et mål at arbejde hen imod. Hvis jeg selv er lidt umotiveret, men for eksempel har et blog indlæg med en deadline, så giver jeg mig selv en tids horisont at arbejde efter. Den næste halve time, skal jeg skrive noget til et indlæg. Så holder jeg en pause. Kommer tilbage igen, og sætter måske et nyt mål om at indenfor den næste time, så skal jeg have et indlæg på bloggen. Hvis jeg har et mål at arbejde hen imod, så er det i hvert fald nemmere for mig – og især hvis der er tid på, da jeg så hele tiden vil forsøge at skrive mere og mere, for at nå det til tiden.

Sidst men ikke mindst, så husk at du har ligeså mange timer i døgnet, som Beyoncé!

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Previous Post Next Post